Towar wadliwy lub niezgodny z opisem, źle wykonana usługa – każdy z nas przynajmniej raz w życiu miał problem z zakupem dokonanym przez Internet. Co zrobić aby skutecznie egzekwować swoje prawa? W takich sytuacjach pomocą służy Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta.

W dobie pandemii koronawirusa chętniej kupujemy produkty lub usługi przez Internet. Zakupy bez wychodzenia z domu są wygodną formą nabywania rzeczy. Pozwalają zaoszczędzić czas, a nawet pieniądze. Taki zakup wiąże się z innymi warunkami zawierania umów, a także pewnym ryzykiem. Co w przypadku jeśli towar okazuje się niezgodny z opisem lub chcemy go oddać bez powodu? Zawarcie umowy na odległość – bo o takiej mowa w przypadku zakupu towaru lub usługi przez Internet – ma swoje wady ale i zalety.

Jak dokonać zwrotu towaru?

W przypadku zakupu na odległość /np. przez Internet, z Katalogu/ przysługuje nam tzw. prawo do namysłu – oznacza to, że kupujący ma 14 dni kalendarzowych na odstąpienie od umowy, liczonych od dnia następnego, w którym wszedł w posiadanie rzeczy lub dnia zawarcia umowy na wykonanie usługi.

Czy trzeba uzasadniać chęć zwrotu?

Bardzo ważne jest to, że zwrotu takiego nie trzeba uzasadniać. Aby skutecznie odstąpić od umowy należy we wskazanym terminie przesłać sprzedającemu pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy – najlepiej zrobić to listem poleconym, aby na wypadek komplikacji mieć dowód nadania i doręczenia w/w dokumentu. Oprócz oświadczenia konsument ma również obowiązek odesłać zakupiony towar w terminie 14 dni  liczony od daty oświadczenia o odstąpieniu.

Kto pokrywa koszt przesyłki?

Należy pamiętać, że koszty przesyłki do sprzedającego pokrywa kupujący. Sprzedający natomiast jest zobowiązany zwrócić klientowi równowartość towaru oraz wcześniej doliczone koszty przesyłki.

Ile czasu przedsiębiorca ma na zwrot pieniędzy?

Przedsiębiorca ma 14 dni na zwrot pieniędzy. Może również wstrzymać się z dokonaniem wypłaty do momentu otrzymania rzeczy z powrotem bądź do otrzymania dowodu wysyłki.

Czy można zwrócić towar używany?

Towar można odpakować i sprawdzić jego przydatność na takiej samej zasadzie, jak zakup w sklepie stacjonarnym. Nie można używać towaru, a następnie dokonać jego zwrotu. Co ważne – sklep internetowy nie może uzależniać możliwości odstąpienia od zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu, które nie jest przedmiotem sprzedaży, a służy jedynie do zabezpieczenia produktu. Wskazane byłoby jednak, aby zwracana rzecz była zapakowana w oryginalne pudełko.

Czy można zwrócić towar przed jego otrzymaniem?

Kupujący ma prawo odstąpić od umowy jeszcze przed otrzymaniem towaru. Oznacza to, że może zrezygnować z zakupu w dowolnym momencie.

Czego nie można zwracać?

  • towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do użycia
  • towarów wyprodukowanych wg specyfikacji konsumenta lub wyraźnie zindywidualizowanych
  • zapieczętowanych towarów, które nie nadają się do zwrotu ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu
  • zapieczętowanych nagrań dźwiękowych, nagrań wizualnych lub oprogramowania komputerowego, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu
  • usług w zakresie zakwaterowania, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi.

Co w przypadku gdy sklep internetowy odmawia zwrotu?

W takiej sytuacji najlepiej zgłosić się do Rzecznika Praw Konsumenta, który pomoże w jak najlepszym załatwieniu sprawy. Prawami konsumentów w Powiecie Bolesławieckim od wielu lat zajmuje się mgr prawa Waldemar Sawicki. Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta uprawniony jest do profesjonalnego i bezpłatnego doradztwa, zapewnia pomoc dotyczącą informacji o prawach konsumenta, wytacza powództwa, składa wnioski w imieniu klientów.

W związku z sytuacją epidemiczną spowodowaną wirusem SARS-CoV-2 nie ma obecnie możliwości osobistego spotkania z Rzecznikiem Praw Konsumentów. Porady udzielane są telefonicznie pod numerem 75 612 17 03 w godzinach:

w poniedziałki od 7.30 do 17.00

od wtorku do czwartku od 7.30 do 15.30

w piątki od 7.30 do 14.00

lub pocztą elektroniczną na e-mail: konsument@powiatboleslawiecki.pl